2tka_duza

Często można usłyszeć o złym wpływie komputera a także Internetu na rozwój dziecka. Mówi się o szkodach psychicznych jak i fizycznych. Prawdą jest, że zbyt długie spędzanie czasu przed ekranem monitora może wywołać szereg negatywnych następstw. Należy się jednak zastanowić czy Internet jest tak naprawdę tylko i wyłącznie złem „wcielonym”.

Pozytywne wpływ Internetu

Jednym z pierwszych pozytywnych działań jest coraz większa liczba gier psychoedukacyjnych, interakcyjnych, jakie można znaleźć w sieci. Pobudzają one wyobraźnie dziecka, a także wspomagają koordynację wzrokowo-ruchową. Mały gracz ma szanse sprostać różnym wyzwaniom, które w „realnym” świecie byłyby niemożliwe. Dziecko może również „wczuć” się w bohatera, którym steruje i poznawać nowe niesamowite miejsca czy przechodzić kolejne poziomy gry, a co za tym idzie: zwiększać swoje umiejętności.

1_duza

Ważną kwestią jest również możliwość poszukiwania informacji. Wyszukiwarki podają na tacy odpowiedź na każde pytanie. Jednak to od dziecka zależy, która informacja jest mu najbardziej potrzebna. Dziecko uczy się w ten sposób selekcjonowania wiadomości.

Internet pozwala w sposób łatwy i szybki na zdobycie przez dziecko interesującej wiedzy, uczy go spostrzegawczości i pozwala na pracę wszystkich zmysłów.

Pomoc rodziców w dobrym korzystaniu z sieci

Nie można jednak pominąć zagrożeń, jakie czyhają na młodego użytkownika sieci. Istnieje wiele stron, na których treść zupełnie odbiega od tego, czego chcą nauczyć rodzice własną pociechę.  W dobie dzisiejszej komputeryzacji nie da się jednak odciąć dziecka od świata Internetu. Po pewnym czasie było by mu coraz trudniej funkcjonować w społeczeństwie. Duża liczba szkół korzysta z platform edukacyjnych czy metod nauczania, w których większość informacji pozyskiwana jest w sposób interaktywny.  Odcięcie dziecka od Internetu jest wręcz niemożliwe. Istnieją liczne blokady, które zapewniają bezpieczeństwo w sieci, ważne jest też rozmowa z dzieckiem. Jasne i klarowne wytłumaczenie, co jest dobre a co może przynieść negatywne skutki. Można też kontrolować czas i sposób, w jaki dziecko używa komputera czy nawet towarzyszyć mu w tej rozrywce. Będzie to świetna okazja do spędzenia wspólnego czasu.

Internet a telewizja

Internet jak i telewizja mają licznych przeciwników jak i zwolenników, każdy w różny sposób może interpretować korzystanie z tych źródeł. W rzeczywistości gry online czy surfowanie po internecie mają korzystniejszy wpływ na funkcjonowanie dzieci w społeczeństwie. Wymagają od nich bowiem myślenia i działania, telewizja natomiast podaje widzom wszystko na tacy – przekaz telewizyjny nie wymaga reakcji, jest jednokierunkowy. Młody widz nie ma możliwości zmieniania tego co widzi. Nie ma wpływu na bohaterów bajek czy przebiegu jakiejś sytuacji. Telewizja nie wyzwala w dzieciach wyobraźni, nie pobudza do działania. Można wręcz powiedzieć, że zatrzymuje ich w jednym miejscu bez możliwości korzystania ze wszystkich zmysłów. Inaczej jest w przypadku gier i zabaw edukacyjnych.

Autorem tekstu jest specjalista ds. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, mgr Monika Bogdan – ekspert Ciufci, prywatnie mama małej Julitki.