Typy rodziny
Według ostatniego badania „Trenndies. Świat polskich dzieci w wieku 3–16 lat” w Polsce istnieją cztery typy rodzin. Typy te zostały wyodrębnione na podstawie relacji, jaka panuje między rodzicami i dziećmi.

Typologia została wprowadzona w celu lepszego planowania działań marketingowych. Próbując znaleźć poszczególne rodzaje rodzin odpowiedziano sobie na pytania kim jest rodzic, a kim jest dziecko w Polsce. W wyniku badania wyodrębniono cztery typy rodziny: wspierającą, projektującą, aspirującą i spychającą.

W rodzinie spychającej rodzice odczuwają silną potrzebę samorealizacji. Dziecko jest obowiązkiem, który wymaga poświęcenia dodatkowego czasu. Zmęczenie wywołane pracą zawodową nie pozwala im skupić się na obowiązkach rodzicielskich, więc – chcąc zrekompensować dziecku niedogodności – mamy i ojcowie inwestuje w różne gadżety.

W rodzinie, która projektuje rozwój, dziecko już od najmłodszych lat jest przygotowywane do zostanie wybitnym dorosłym. Dodatkowe, odpowiednio wybrane przez rodzica, zajęcia wypełniają czas maluchów. Rodzic spędza czas z dzieckiem, ale traktuje to jako inwestycję, która ma się zwrócić w przyszłości.

Rodzina aspirująca to taka, w której dziecko jest wizytówką. Powinno potrafić się zachować w towarzystwie, być dumą mamy i taty. Modnie ubrane, z najnowszymi gadżetami. Jest to w pewnym sensie typ rodziny projektującej, ale skupiający się na lifestyle’owych zagadnieniach.

W rodzinie wspierającej dziecko jest najważniejsze, a rodzice są przyjaciółmi, którzy pomagają w realizacji pasji. Ten typ można nazwać rodziną idealną. Rodzice poświęcają dziecku czas i uwagę, słuchają go i opiekują się nim. Jeśli dziecko uczestniczy w zajęciach dodatkowych, to tylko w takich, które je interesują.

Typy rodziny - rodzina wspierająca najlepiej spełnia swoje funkcje
Wszyscy rodzice chcą dla swoich dzieci jak najlepiej. Powyższe badanie jest przydatne nie tylko dla speców od marketingu. Również mamy i ojcowie mogą się z niego wiele dowiedzieć, przemyśleć swoje metody wychowawcze i wprowadzić ewentualne zmiany.

Więcej o badaniu:

http://marketing-news.pl/message.php?art=38283