zmiana głosuMałe dzieci, które dopiero uczą się mówić traktują rozmowy nie tylko jak sposób komunikowania się z innymi, ale również jako świetną zabawę. Bardzo dużo radości dostarcza maluchom na przykład powtarzanie różnych sylab, dźwięków a później słów. Maluchy tym bardziej cieszą się, gdy ktoś z dorosłych uczestniczy w ich zabawie, i gdy poznawane dźwięki różnią się od siebie. Warto przy tym wspomagać rozwój dziecka w tym zakresie i pokazać mu co z głosem można zrobić, uświadomić, że możliwa jest zmiana głosu, i że głos uzewnętrznia rozmaite ludzkie emocje.

Bardzo ciekawą propozycję stanowi gra pt. „Ludzkie gadanie”, którą znajdziemy w serwisie ciufcia.pl. Jest ona interesująca ponieważ nie tylko jest grą edukacyjną, ale również wywołuje w maluchu wiele pozytywnych odczuć. Po włączeniu gry na ekranie widać tylko niektóre elementy twarzy takie jak: wąsy, broda,  usta, nos, brwi czy okulary, a zatem te wszystkie, które najmocniej uczestniczą w rozmowie. Owe elementy wskazują na to, że mamy do czynienia z dwoma postaciami, które prowadza ze sobą dialog. Gdy jedna mówi to druga postać milczy. Każda z postaci ma swój własny, charakterystyczny ton głosu, sposób wypowiedzi i odpowiednią mimikę twarzy. Rozmowa przebiega z różnym natężeniem i towarzysza jej różne emocje. Jest ona jednakże na tyle czytelna, że dziecko z łatwością może wymyślić sobie o czym owe postacie rozmawiają.

Dziecko grające w „Ludzkie gadanie” początkowo może okazać zdziwienie na widok niecodziennych bohaterów, jednakże z czasem gra wywoła na jego twarzy uśmiech, a później zrozumienie podstawowych kwestii dotyczących międzyludzkiej komunikacji. Przede wszystkim nasza pociecha dostrzeże zależność między mimiką twarzy a tonacją głosu. Zauważy również, że rozmowa może być mniej lub bardziej emocjonalna. Następnie jego uwagę na pewno przyciągnie zróżnicowana tonacja wypowiedzi i zdolność człowieka do modulowania głosu. Im dłużej maluch będzie grał tym chętniej zacznie próbować zabaw z własnym głosem i mimiką twarzy. Ponadto gra pomoże mu lepiej zrozumieć i uzewnętrznić własne emocje i uczucia, a także skierować uwagę na sposób prowadzenia własnych wypowiedzi, w stosunku do rodziców czy innych dzieci.